Dr. Nyőgér Zoltán

Impingement szindróma

Tartalom

Vállövünk fő alkotóelemei a lapocka, a felkarcsont illetve a kulcscsont, valamint az ezekhez tartotozó szalagok és izmok. A vállizület működésében alapvető fontosságú az úgynevezett rotátor köpeny izomrendszere, melynek az a feladata, hogy a felkarcsont fejét a vállizületben tartva a mozgások során a felkarfejet ideális helyzetbe hozza. A rotátorköpenyt négy izom alkotja: subscapularis, supraspinatus, infraspinatus, teres minor.

A vállizület csontos, izmos felépítésének ábrája

Ez az izomköpeny egy meglehetősen szűk anatómiai térben mozog a hollócsőrnyúlvány és a vállcsúcs, valamint a köztük lévő szalagos ív alatt. A mozgások során a fekarfej, illetve az rotátorköpeny izmai beleütődhetnek ebbe a szalagos csontos ívbe. A sorozatos ütések eredményeként az izmokban, illetve az izmok körüli nyáktömlőkben gyulladások alakulhatnak ki.

A vállizület csontos, izmos felépítésének ábrája
(elülső nézet, a felkar emelt helyzete mellett)

Tünetek:

• válltáji fájdalmak
  • a kar oldalirányú emelése során a fájdalmak erősödhetnek
  • éjszaka a fájdalmak erősödnek, sokszor a betegek aludni sem tudnak emiatt
  • fej felett végzett mozgások során is fájdalomerősödés

Diagnosztika:

Az előzmények részletes kikérdezése elengedhetetlen, ahol tájékozódunk a fájdalom jellegéről, időtartamáról, intenzitásáról és arról, hogy mely mozgások provokálják.

Fizikális vizsgálat:

• a beteget derékig le kell vetkőztetni
  • az izomtömeg felmérése
  • fájdalmas pontok kitapintása
  • a mozgástartomány vizsgálata
  • speciális, a szalagok stabilitására és az izmok működésére vonatkozó tesztek elvégzése

Képalkotó vizsgálatok:

• Röntgen felvétel minden esetben szükséges, általában 4 irányú felvételt készítünk a vállról.
  • MRI vizsgálat azokban az esetekben szükséges, ahol felmerül esetlegesen a rotátorköpeny nagyobb fokú sérülése, vagy az alkalmazott konzervatív kezelés hatástalan és műtétet tervezünk.

Nem műtéti kezelés:

• Fiziotherápiás kezelések alkalmazása
  • Gyógyszeres kezelés (nem-szteroid gyulladáscsökkentők, egyéb fájdalomcsillapítók)
  • Gyógytorna felírása
  • A gyulladt nyáktömlő injekciózása szteroid, vagy egyéb más, megfelelő kenést biztosító gyógyhatású készítményekkel

Műtéti kezelés:

A műtéti kezelés célja, hogy a rotátorköpeny mozgásának megfelelő teret biztosítson és ennek révén szüntesse meg az izomköpeny nekiütődését a korábban már említett csontos szalagos ívnek (vállcsúcs-hollócsőrnyúlvány és a köztük lévő szalag). Az eljárás során a vállcsúcs alsó csontos peremének eltávolítását, a szalag meglazítását és a gyulladt nyáktömlő eltávolítását végezzük, melynek következtében az izomköpeny mozgásához szükséges teret biztosítani tudjuk. A műtétet jelenleg elsősorban arthroscoposan végezzük.

Arthroscopos vállműtét ábrázolása (elülső nézet)

Rehabilitáció:

Műtét után kartartó viselését tartjuk szükségesnek, mely csökkenti a műtét utáni fájdalmat. A fájdalom csökkenésével a mozgások is elkezdődnek. Maximum 10-14 napig javasolt a kartartó viselése. Varratszedés után (7-10 nap) kezdődik a gyógytorna, mely a mozgáspálya visszanyerését és az izmok erősítését jelenti. A kar alapvető használata 2-3 hét közt visszatér, de a fej feletti mozgások csak később lesznek panaszmentesek. A teljes felépüléshez (fájdalommentes mozgások) min. 2-4 hónapra van szükség, de ez elhúzódhat a talált elváltozások súlyosságától függően akár 6 hónapig is.

Gyógytorna nélkül nem remélhetünk teljes gyógyulást. A műtét jelentősen javít magában is, de torna nélkül megfelelő hosszútávú eredmények nem várhatóak.

Szerző
Dr. Nyőgér Zoltán

A győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház, Traumatológiai-Ortopédiai és Kézsebészeti Szakmacsoport szakorvosa. Az oldal célja röviden összefoglalni az általam gyakrabban kezelt betegségek lényegét, terápiás lehetőségeit, az esetleges műtéti eljárásokat és a műtét utáni időszakot.

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy 2024. április 22 – től a telefonos időpont-egyeztetés lehetősége az alábbiak szerint változik: kedd, szerda, csütörtök, péntek 10 – 15 óra között.